Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną. Kontener (transport)
Kontener (transport)Kontener – zazwyczaj
metalowa
skrzynia o zunifikowanych wymiarach, służąca do przewozu drobnicy zapakowanej zazwyczaj w opakowania kartonowe, paczki, skrzynie, worki, które czasami dodatkowo mogą być umieszczone na europaletach. Ujednolicenie wymiarów pozwala przyspieszyć operacje za- i wyładunku oraz stosować wyspecjalizowany sprzęt. W dużej liczbie przypadków kontener chroni przewożony ładunek przed uszkodzeniami mechanicznymi i warunkami atmosferycznymi. Popularność tej metody transportu ładunków sprawiła, że w typowym szkielecie kontenera transportowane są także np. cysterny czy ładunki jednostkowe. HistoriaZa pomysłodawcę idei wykorzystania kontenera w transporcie ładunków uważa się Amerykanina Malcoma McLeana. W
1955
r. cały swój majątek zainwestował w przebudowę
tankowca
na pierwszy w świecie
kontenerowiec
.
26 marca
1956
r. statek ten nazwany Ideal X wypłynął w swój pierwszy rejs z ładunkiem 35-stopowych kontenerów z
Newark
do
Houston
. Wzrastająca
koniunktura
gospodarcza powodowała zwiększenie obrotu towarami. Dotychczasowe metody transportu morskiego przyczyniały się w tej sytuacji do coraz częstszego występowania zjawiska
kongestii
. Koncepcja umieszczenia małych, drobnych partii ładunkowych, wymagających kosztownych i czasochłonnych manipulacji przeładunkowo-składowych w dużym metalowym pojemniku jakim jest kontener znalazła szybko zastosowanie. Początkowo transport kontenerowy odbywał się wyłącznie adaptowanymi specjalnie do tego rodzaju przewozów
jednostkami pływającymi
. W niecałe 10 lat później od debiutu Ideal X wodowano w
Australii
pierwszy specjalistyczny
statek
przeznaczony wyłącznie do przewozu kontenerów. W kwietniu
1966
r. przypłynął z
USA
do
Europy
SS Fairland, przywożąc na pokładzie 226 kontenerów. Wraz z upływem lat sposób transportu kontenerów określony mianem port-port, przekształcił się w transport na relacji dom-dom. Powstawała specjalistyczna
infrastruktura
w głębi lądu oraz w
portach morskich
, ze szlaków znikały
drobnicowce
. W obecnej chwili aż 90% drobnicy jest transportowana w kontenerach[1]. Definicja konteneraKomitet techniczny
ISO
TC 104 opracował w
1968
następującą
definicję
kontenera: - jest to urządzenie transportowe trwałe o konstrukcji gwarantującej wielokrotne użycie,
- budowa jego umożliwia przewóz jednym lub wieloma środkami transportu bez konieczności przeładowywania zawartego w nim ładunku,
- jest odpowiednio wyposażone, w celu ułatwienia mocowania, manipulowania oraz przeładunku z jednego środka transportu na drugi,
- konstrukcja jego umożliwia łatwy załadunek i rozładunek towarów.
Dokonano również w tym samym roku ustalenia ogólnoświatowego standardu określającego: wymiary, maksymalną masę brutto, oznakowanie, sprecyzowano konstrukcję kontenerów oraz ich wytrzymałość. WymiaryStandaryzowane do długości 20
stóp
(1 kontener 20-stopowy = 1
TEU
) mogą mieć również długość 30, 40 lub 45 stóp. Obecnie kontenery są najpopularniejszą jednostką ładunkową w transporcie zarówno lądowym, jak i morskim, dzięki łatwości przeładunku i transportu. Wewnątrz kontenera zazwyczaj umocowane są haki i punkty zaczepień. Maksymalna ładowność kontenera zazwyczaj nie przekracza 28 ton. Kontenery posiadają numery o składni ABCD 123456-7(cztery litery, 6 cyfr i cyfra kontrolna) Wymiary kontenera (zewnętrzne)Nazwa kontenera (symbol)[2] | Długość x Szerokość x Wysokość | Kubatura (wew.) |
---|
20 stopowy (20
ft
) | 20 ft x 8 ft x 8 ft 6
in
6,1
m
x 2,4 m x 2,6 m | ok. 33 m³ | 40 stopowy (40 ft) | 40 ft x 8 ft x 8 ft 6 in 12,2 m x 2,4 m x 2,6 m | ok. 67 m³ | 40 stopowy High Cube (40 ft HC) | 40 ft x 8 ft x 9 ft 6 in 12,2 m x 2,4 m x 2,9 m | ok. 76 m³ |
Rodzaje kontenerówZe względu na przeznaczenie i budowę rozróżniamy następujące typy kontenerów:[3][4] - kontener uniwersalny ogólnego przeznaczenia – general purpose "dry van" – przeznaczony do przewozu: towarów w opakowaniach kartonowych, paczkach, skrzyniach, workach, balach,
paletach
, bębnach,
- kontener o podwyższonej wysokości – high cube
- kontener o podwyższonej wysokości i szerokości – high cube palletwide - do przewozu europalet
- kontener o kontrolowanej temperaturze – temperature controlled – do przewozu ładunków w temperaturze od –25 °C do +25 °C, oprócz kontenerów klimatyzowanych wśród nich wyróżnia się inne:
- kontener chłodniczy – refrigerated container
- kontener izotermiczny – insulated container
- kontener ogrzewany – heated container
- kontener termiczny – thermal container
- kontener termiczny mechanicznie chłodzony – mechanically refrigerated container
- kontener z otwartym dachem – open top "bulktainers" – przeznaczony do przewozu ładunków masowych, maszyn,
- kontener o bokach otwartych – open side – do przewozu ponadnormatywnych ładunków,
- kontener z otwartym dachem i bokiem – flushfolding flat-rack container – dla ładunków ciężkich i gabarytowych,
- kontener platforma – platform container – jw., posiadają wytrzymała podłogę dla ładunków o dużych naciskach punktowych,
- kontener z wentylacją – ventilated container – do przewozu ładunków organicznych,
- kontener cysterna – tank container – do przewozu ładunków płynnych,
- kontener o podłodze tocznej – rolling floor – przeznaczony dla trudnych do przemieszczenia ładunków,
- kontener do przewozu gazów – Gas Bottle
- kontener agregat – Generator – mieszczący w sobie urządzenia gotowe do pracy np. zespoły prądotwórcze, stacje uzdatniania wody, radiostacje itp.,
- kontener składany – Collapsible ISO
- kontener o zdejmowalnej obudowie (ścianach wraz sufitem) – Swapbody
Sposoby przewozu kontenerówRozmiary kontenerów, ich właściwości konstrukcyjne powodują, że do ich przewozu wykorzystuje się specjalistyczne środki transportowe. Zapewniają one również szybki załadunek i wyładunek oraz bezpieczny ich przewóz[2]. Transport morskiKontenerowiec MS "Spica" wychodzi w morze W żegludze do przewozów kontenerów wykorzystuje się następujące typy statków: -
Kontenerowce
– jednostki o załadunku pionowym (lo-lo, czyli lift on-lift off), najczęściej używany obecnie tego typ statku używany na liniach transkontynentalnych jak i w żegludze
kabotażowej
. Są to statki o pojemności od kilkudziesięciu do prawie 10 tysięcy TEU. Między innymi
2005
r. zwodowano kontenerowiec o pojemności 9600 TEU, w planach są już konstrukcje obliczane na 14 tysięcy TEU,
- Semikontenerowce – statki częściowo przystosowane do przewozu kontenerów (tzw. półpojemnikowiec, półkontenerowiec), wykorzystywane na kierunkach o niewielkim strumieniu ładunku kontenerów, mogą również przewozić drobnicę,
-
Rorowce
– statki do przewozów ładunków tocznych, charakteryzują się poziomym systemem przeładunkowym (ro-ro, czyli roll on-roll off), znaczną część przewożonych przez nie ładunków stanowią kontenery.
Transport kolejowyW tym rodzaju transportu wykorzystywane są specjalne
wagony
kontenerowe i wagony-platformy. Są to jedynie stalowe konstrukcje ramowe oparte na dwóch lub czterech
osiach
, na których nie ma podłogi, ścian bocznych ani dachu. Wyposażone są za to w odpowiednią liczbę czopów do mocowania kontenerów. Wagony platformy różnią się od nich jedynie obecnością podłogi. W USA i Kanadzie wykorzystuje się również wagony umożliwiające przewóz kontenerów w dwóch warstwach. Transport samochodowyTransport kontenerów po drogach odbywa się
samochodami ciężarowymi
zazwyczaj składającymi się z dwóch części –
ciągnika siodłowego
i
naczepy kontenerowej
. Naczepa tego typu jest specjalną, stalową konstrukcją ramową, składającą się z dwóch dźwigarów podłużnych i dwóch lub trzech poprzecznych umieszczoną na trzech osiach. Również tak jak w przypadku wagonów kolejowych są wyposażone w czopy do mocowania tego rodzaju ładunku. Przepisy międzynarodowe dopuszaczają maksymalną ładowność pojazdów drogowych do 2 TEU. Najwięksi przewoźnicy kontenerówDziesięciu największych
armatorów
kontenerowych pod względem posiadanej
pojemności ładunkowej
wyrażonej w TEU na dzień 14.08.2009Armator | Pojemność TEU[5] | Udział w rynku | Liczba statków |
---|
A.P. Moller-Maersk Group
| 2,024,243 | 15,0% | 538 | Mediterranean Shipping Company S.A. | 1,518,803 | 11,3% | 409 | CMA CGM | 1,024,735 | 7,6% | 365 | Evergreen Marine Corporation | 594,154 | 4,4% | 162 | American President Lines | 531,865 | 3,9% | 135 | Hapag-Lloyd | 482,943 | 3,6% | 125 | COSCO | 469,848 | 3,5% | 146 | China Shipping Container Lines | 449,469 | 3,3% | 139 | NYK Line | 412,711 | 3,1% | 109 | Hanjin Shipping | 406,462 | 3,0% | 90 | Przypisy
Inne hasła zawierające informacje o "Kontener (transport)":
Tiumeń
...
Oddychanie komórkowe
...
Brno
...
Albumina
...
Globuliny
...
Płazińce
...
Małopolska Droga św. Jakuba
...
Toruń
...
Trójmiasto
...
Stocznia Gdańska
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Kontener (transport)":
223 Świat podzielony - okres zimnej wojny (plansza 9)
...
Lasy i leśnictwo w Polsce (plansza 20)
...
Zróżnicowanie i przydatność rolnicza gleb w Polsce (plansza 16)
...
|